Vi planerar att bygga ut SiS ungdomshem Ljungbacken

Specialfastigheter planerar att bygga ut Ljungbackens ungdomshem utanför Uddevalla för Statens institutionsstyrelse (SiS). När byggnaden är färdig kommer uppemot 45 personer att nyanställas.

Efterfrågan på SiS-platser är hög och SiS har därför beslutat att öka antalet boenderum på Ljungbackens ungdomshem med 16 till totalt 53. En ny byggnad ska därför uppföras och Specialfastigheter har nyligen lämnat in en ansökan om bygglov till kommunen.

– Vi är mycket glada över att få fortsätta utveckla SiS ungdomshem Ljungbacken i Gräskärr utanför Uddevalla, säger Specialfastigheters vd Åsa Hedenberg. Vi vill bygga ett hållbart hus och satsar därför på att uppfylla de kriterier som gäller för certifieringssystemet Miljöbyggnad nivå Guld.

Intensivt arbete med att öka kapaciteten

Den föreslagna byggnaden, som ska ligga inom institutionsområdet, är cirka 1800 kvm stor och är i huvudsak i ett plan.

– Efterfrågan från socialtjänsten på våra tjänster är rekordhög, och vi arbetar intensivt med att öka vår kapacitet över hela landet. Ljungbackens ungdomshem är väl fungerande och vi ser att det finns goda möjligheter att rekrytera personal med rätt kompetens i Uddevalla med omnejd, säger Kent Ehliasson, generaldirektör vid Statens institutionsstyrelse (SiS).

Institutionen bygger på kunskapsbaserad ungdomsvård i alla aspekter såsom vid lokalernas utformning för behandlings-, skola och hälsosjukvårdsverksamhet. Satsningen från Statens institutionsstyrelse innebär nyanställningar på upp till 45 personer.

Bygget är villkorat av att ett formellt beslut fattas av Specialfastigheters styrelse i februari.