Betydligt ökad projektvolym i vår delårsrapport för Q3

Periodens resultat om 981 Mkr är bättre än förra årets (836 Mkr). Kvartalet avslutades med positiva besked som kommer att öka vår projektvolym betydligt. Regeringen beslutade att godkänna hyresavtal med Statens institutionsstyrelse och föreslog riksdagen att Trafikverket ska överlåta fastigheter till oss.

Specialfastigheters ekonomi är fortsatt stark. Finansiering av nya och förfallande lån görs fortsatt till lägre nivåer än tidigare, vilket bidrar till bättre lönsamhet då vi får ett lägre finansnetto även framöver.

Hyresavtal med Statens institutionsstyrelse godkända

Regeringen har nu godkänt de 25-åriga hyresavtalen för institutionerna Folåsa, Hässleholm, Johannisberg och Ljungbacken, och vi kan därmed fullfölja projekten att skapa de nya boendeplatser som Statens institutionsstyrelse så väl behöver. Projektvolymen för dessa är ca 760 Mkr.

Trafikverket föreslås överlåta trafikcentraler till oss

I höstbudgeten föreslår regeringen att Trafikverket överlåter ett antal fastigheter till Specialfastigheter, så kallade trafikcentraler varifrån Trafikverket styr tågtrafik och riksvägarnas trafik. I budgetpropositionen står bland annat: ”Regeringen har efter utredning funnit att förutsättningarna för att förvalta byggnader med särskilda behov av säkerhetsskydd bäst tillgodoses genom att de aktuella fastigheterna överlåts till Specialfastigheter Sverige AB och att fastigheterna efter om- och tillbyggnad av lokalerna hyrs av Trafikverket.”

Malmö centralfängelse blir bostäder

Den f d kriminalvårdsanstalten Malmö centralfängelse är nu såld till Malmös allmännyttiga bostadsbolag MKB, som avser att utveckla fastigheten med flera hundra nya bostäder. Det behövs fler bostäder i Sverige och fastigheten kan nu utvecklas till ett attraktivt bostadsområde. Specialfastigheter gläds över att kunna bidra till det

Läs hela delårsrapporten här.