Info om utdaterad webbläsare

Vi ser att du använder Internet Explorer som är en utdaterad webbläsare och inte stöds av denna webbplats. Det innebär att du som använder Internet Explorer kan uppleva att webbplatsen inte fungerar som den ska.


För en säkrare och bättre upplevelse av webbplatsen rekommenderar vi att du byter till någon av följande modernare webbläsare.


Ange en beskrivande alt text för bilden.

Halvårsrapport 2020: Förvaltningsresultatet förbättrat med 5 %

Specialfastigheters halvårsrapport visar på en stabil verksamhet med ökade hyresintäkter och ett starkt förvaltningsresultat som ökat med 5 procent sedan föregående år.

  • Hyresintäkterna ökade som en följd av nya hyresavtal med 7,2 % till 1 159 (1 081) Mkr jämfört med motsvarande period föregående år, och det leder till en ökning av förvaltningsresultatet med 4,9 % till 764 (728) Mkr
  • Orealiserade värdeförändringar på fastigheterna uppgick till -603 (204) Mkr och på finansiella instrument till 53 (-21) Mkr jämfört med motsvarande period föregående år
  • Periodens resultat efter skatt är lägre än föregående år 165 (574) Mkr, vilket främst beror på lägre orealiserade värdeförändringar på förvaltningsfastigheterna
  • Bedömt marknadsvärde på fastigheterna vid första halvårets utgång uppgick till 28 903, en minskning med 0,5 % sedan årsskiftet

Stabil verksamhet med samhällsansvar

Specialfastigheters intäkter kommer nästan uteslutande från kunder som utgörs av myndigheter, vilket skapar stor trygghet i en osäker konjunktur. Vi har bevakat hur covid-19 påverkar vår projekt- och förvaltningsverksamhet och har hittills upplevt relativt små effekter. Vi känner samtidigt ett samhällsansvar för arbetstillfällen och ekonomi och har arbetat aktivt med att se vilka drift- och underhållsåtgärder och projekt som kan utföras nu, eller tidigareläggas.

På årsstämman i april beslutades om en utdelning om 570 Mkr till ägaren, staten.

Att investera i framtiden kräver hållbara satsningar

Många av Specialfastigheters kunder har omfattande behov både vad gäller modernisering och expansion av lokaler. Samtidigt finns en medvetenhet om att samhällets och därmed kundernas ekonomiska resurser kan bli starkt begränsade framöver då statens utgifter för coronakrisen är stora. Arbete sker hela tiden inom bolaget med att effektivisera organisationen och leveransen för att minska kostnaderna.

Halvårsrapporten i sin helhet hittar du här.

För ytterligare information kontakta vice vd/CFO Kristina Ferenius på tel: 010-788 62 11 eller vd Åsa Hedenberg, tel: 010-788 62 01.