Standard & Poor’s bekräftar vårt höga kreditbetyg

Kreditvärderingsföretaget Standard & Poor’s har den 18 december 2020 bekräftat Specialfastigheters rating AA+, ett kreditbetyg vi är ensamma om bland svenska fastighetsbolag.

Enligt Standard & Poor’s har Specialfastigheter en låg risk inom segmentet samhällsfastigheter då bolagets exponering mot konjunkturcykler är begränsad, något som ytterligare bekräftats under covid-19-pandemin. Den låga risken är också en följd av att Specialfastigheter har stabila hyresgäster i form av myndigheter och av ett starkt band till ägaren, den svenska staten.

Standard & Poor’s räknar med att Specialfastigheters fortsatt starka lönsamhet under de närmaste åren kommer att väga upp investeringar i underhåll och byggprojekt, vilket enligt Standard & Poor’s prognos innebär en räntetäckningsgrad på 10x, och begränsa ökad skuldsättning.

”Stable outlook” speglar Standard & Poor’s förväntan om att Specialfastigheters mycket starka riskprofil kommer att bidra till en stark finansiell utveckling, vilket medför en låg skuldsättningsgrad och tillräcklig likviditet.

Vi har sedan 2005 haft kreditbetyg AA+ med stable outlook på lång sikt och A-1+ på kort sikt, samt kreditbetyget K-1 enligt Standard & Poor’s nordiska regionala skala för kortfristig upplåning. Mer detaljerad information om ratingbetyget och Standard & Poor’s analys finns här.